MinibikeCross

Tak Mincross je vlastne normálny Minibike určený do ľahšieho terénu. Poháňaný je motorom, o ktorom sa viac dočítate v tomto článku. Rozmery u Minicross sú rôzne, pretože je viac verzií Minicross ale väčšinou sa pohybujú okolo 110 cm x 80 cm x 50cm (dĺžka x výška x výška sedla nad okraj).
Ručička na váhe sa u týchto Minicross vystúpia až niekam k hodnote 23kg. Údaje o tom koľko kg tieto Minicross uvezie sú rôzne, ale väčšinou sa uvádza okolo 90kg-100kg. Ale isté je, že čím budete ťažšií, tým bude Minicross lenivejší ako v akcelerácii, tak v maximálnej rýchlosti. Čo sa týka označenia cross, tak to nemôžete brať zase tak vážne. Zobrať ho môžete len do naozaj ľahkého terénu, ako sú napríklad prejdené poľné cesty. Výhoda tejto verzie je hlavne v tom, že je odpružená, teda vám hrozí oveľa menej pádov ako na cestnej verzií, ktorá žiadne odpruženie nemá a teda pri akejkoľvek nerovnosti na vozovke vám hrozí pád. Ako som už napísal, Minicross sa hodí len do naozaj ľahkého terénu, pretože ako je malý, tak horšie absorbuje nárazy a všetko prenáša na Vás

Minibike cross je čínsky výrobok ale priznajme si kde by sme boli keby nebolo MADE IN CHINA . Pretože je to čínsky výrobok je aj primerane kvalitný


Tieto obrázky hovoria za všetko každy minibike cross časom povolí a budete si ho musieť zazvarať a pridať nejake výstuže . Ten môj našťastie povolil na rovine keď som sa rozbiehal.Teraz sú v zlomenom mieste hrubé výstuhy ktoré nejak nepridali na váhe ale za to veľmi pridali na pevnosti.

Motor

Teraz si povieme, ako vlastne motor funguje. Vezmem to pekne po lopate nech to pochopia aj tý menej chápaví. V nádržke máte nejaké palivo, ktoré putuje palivovou hadičkou do karburátora cestou sa ešte prefiltruje cez palivový filter (ak nejaký filter máte). Ak v karburátore nie je benzín, tak plavák ktorý sa v karburátore nachádza leží na dne vaničky. Plechové páčky na ňom sedia a keďže je plavák dole, pačky sú tiež dole a tým sa otvorí ventil, ktorým priteká benzín do vaničky. Ako tak stúpa hladina benzínu vo vaničke karburátora, tak stúpa aj plavák, ktorý sa drží na jeho hladine. Stúpajúci plavák pritlačí na páčky, ktoré sú na ňom položené a uzavrú prívod benzínu, aby ho tam nebolo veľa. V tejto vaničke je aj zhora ponorená takzvaná tryska. Tá nasáva benzín do motora. Tryska nasaje, hladina klesne a otvorí sa benzín, ten sa doplní a zase zavrie.A tak sa to stale opakuje. Pri nasávaní zmesi do valca záleží na tom, v akej máte polohe plynovú rukoväť. Teda keď pridávate, pritiahnete lanko, ktoré nadvihne ihlu, ktorá upcháva trysku v karburátore, čím viac ju zdvihnete, tým viac uvoľní dýzu a tým viac sa prepustí zmesi do motora. Pri tomto úkone tiež motor nasáva vzduch z filtra. Ktorému otvorite cestu aj tým, že zdvihnete ihlu, teda pridáte plyn. Keď je piest vo valci v dolnej pozícii, teda stiahnutý smerom do vnútra motora. Cez napúšťací kanáliky (malé priehlbiny na stenách valca) sa dostane benzín nad piest. Benzín ženúcí sa do valca vytláča zvyšky po spálenej zmesi, teda výfukové plyny poprípade s nespáleným olejom. Piest zotrvačnou silou ktorú vytvára kľukový hriadeľ sa poženie späť hore, svojimi stenami zapchá napúšťacie kanáliky a dostane sa do polohy, kedy je úplne hore. Tam stlačí zmes, sviečka hodí iskru, zmes chytí, buchne, tým odrazí piest, ktorý zájde späť dole. Piest teda vykonáva pohyb hore a dolu. Kľuková hriadeľ ho prevedie na pohyb otáčavý a tento rotačný pohyb končí v spojke, ktorá pri vysokých otáčkach zaberá a tým roztočí sekundárne koliečko, ktoré prevedie otáčavý pohyb na rozetu a ta roztočí koleso.

 

Prevodovka

Je váš Minibike veľmi lenivý pri rozbehu, alebo naopak vás zhadzuje zo sedadla? Máte malú maximálnu rýchlosť? Všetko môžu napraviť prevody, ktoré si rozoberieme v dnešnom článku
Prevod ako taký sa myslí prevod sily medzi hnacím (pastorok,sekundárnym koliečkom prevodovky) a hnaným koliečkom (rozeta). Keďže Minibike jazdí vlastne na jednom "koliečku" motor sa musí so všetkým vysporiadať sám. Takže ak chcete Minibike mať ako skutočnú mašinu, že hodíte jednotku máte perfektný odpich, zaradíte dvojku poriadne sa rozbehnete, dáte tam trojku a idete, tak na to môžete pokojne zabudnúť. Ako som už povedal, Minibike nemá viac prevodov a všetko môžete dolaďovať maximálne výmenou veľkostí hnacieho a hnaného koliečka, ktorú ale určite spoznáte1

Ako to funguje?


Keď si predstavíte horský bicykel a seba na ňom, tak pri rozjazde si zaradíte ľahší prevod, aby ste sa lepšie rozbehli, ale potom si so zvyšujúcou rýchlosťou prevody sťažujete. Keď sa na to pozriete s pohľadu kolesa, tak to vyzerá tak, že pri zaradení ľahšieho prevodu musí byť hnacie koliečko (to vpredu) menšie a hnané (vzadu) väčšie. To preto, keď zaberete do pedálov dvakrát, tak hnacie koliečko sa raz otočí (dajme tomu, že je o veľkosti 20 zubov). Hnané koliečko je ale väčšie (trebars 40 zubov). Keďže hnacie koliečko posunulo reťaz o 20 článkov tak i hnacie koliečko sa posunulo o 20 článkov, ale jeho veľkosť je 40 zubov, to znamená, že sa otočí len o polovicu, a Vám to nedalo skoro žiadnu prácu. Vysvetlenie prečo je to ľahšie je vo fyzike, dôležité je, že to je ľahšie, ale tiež to, že prejdeme o niečo menej, ako keby tam bol ťažší prevod.

Ako na lepšie zrýchlenie ?


Ak si myslíte, že je váš motor dostatočne silný, ale mohol by mať väčšiu akceleráciu, musíte mu nejako uľaviť pri rozjazde, to samozrejme nemyslím tak, že by ste zliezali z Minibiku. Musíte mu nasadiť ľahší prevod, to znamená taký, že motor pre väčšiu rýchlosť bude potrebovať viac otáčok, ale na rozbeh ich potrebuje menej. Takže ak žiadate prevod taký, aby ste pri rozjazde so sedadla vyleteli ako drak, budete sa musieť zmieriť s nižšou maximálnou rýchlosťou. Klasicky pre veľkú akceleráciu by ste mohli zvoliť prevod hnacie koliesko o veľkosti 6 - 11 zubov a hnané kolečko s veľkosťou okolo 70 zubov. Týmto docielite rychlješího odpichu a toho, že motor sa ľahšie dostane do vysokých otáčok, ktoré ale nedokáže na 100% využiť, takže trochu stratíte na maximálnej rýchlosti. Ktorá je už aj tak na takých "drobcov" dosť vysoká. A navyše pri Minibiku ide predovšetkým o zrýchlenie.


Ako na vyššiu rýchlosť ?

Ale ak naozaj túžite po vyššej rýchlosti, a je vám jedno, že sa pri nej Minibike trasie ako vŕtačka v rukách 4 ročného dieťaťa, prečítajte si nasledujúce riadky. Keď chcete dosiahnuť väčšiu maximálnu rýchlosť, musíte Minibiku naopak trochu "pritvrdiť". Musíte ale zvoliť taký prevod, aby bol Minibike s Vami vôbec schopný sa rozbehnúť. Ako najrýchlejší prevod sa dá považovať keď je hnacie koliesko o veľkosti 9 zuboch a hnacie koliesko o veľkosti 63 zubov. Ale toto je už naozaj extrém, a ak nevažime 20 kg, Minibike sa s Vami asi ani nerozbehne. Za to, keď sa mu podarí dostať sa do otáčok, predvedie takú rýchlosť, že budete mať čo robiť aby ste sa na ňom vôbec udržali pod sedacou časťou. Tieto úpravy na rýchlosť doporučujem iba niekam na závodný povrch, pretože ísť s prevodovaným Minibikom rýchlosťou 60 km / h po vyklepanej ceste neskončí určite dobre.

Tuningové sady BigBore

Už pomerne dlhší čas sú na našom trhu tuningové sady na vzduchom chladené minibiky. Tieto sady majú zvýšiť výkon vďaka väčšiemu objemu valca a ďalším maličkostiam. Týchto sad je pomerne veľa a hociktorý človek sa v tom môže stratiť. Pozrieme sa dnes na takýto ich malý prehľad a samozrejme si na to neodpustím svoj komentár. K dnešnému dňu viem minimálne o piatich typoch sád a tak sa pokúsim v tom urobiť trochu poriadok.

Začneme od začiatku s BigBore 1.
Poradové čísla sú v podstate podľa toho, z koľkých dielov sa ktorá sada skladá. U BB1 je valec takmer neoddeliteľný od štandardného valca s vŕtaním 40 mm. BB1 je najjednoduchšia sada, akú si môžete kúpiť. Valec kombinovaný s hlavou v jednom kuse je jednoduché a lacné riešenie a jeho výhodou je, že "hlava" bude určite tesniť. Sady sú k dostaniu s piestom pre priemer piestneho čapu 10 alebo 12 mm. Základné motory u vzducháče s vŕtaním valca 40 mm majú piestne čapy práve 10 mm. Keď už sa niekomu pokazí motor (podľa mňa sú motory vzducháčov veľmi dobre spracované), tak nie je problém si kúpiť "plnú" kľuku, ktorá už je pre piestne čapy 12 mm a ku kľuke použijeme BigBore 1 s čapom 12 mm. Najpodstatnejším rozdielom medzi balíkmi je počet pomocných prepúšťací kanálov (výfukový je stále len jeden) a ich počet pri tejto sade je nula, čiže sú tu len dva hlavné prepúšťacie. Keď si človek vezme do ruky valec s vŕtaním 40 a 44 mm, tak ho na prvý alebo druhý pohľad zaujme plocha práve hlavných odľahčovací kanálov, pretože u BigBore sad je síce väčšie vŕtanie, ale na úkor plochy přepúšťákou. Tu môžem len špekulovať, aký veľký vplyv na výkon a priebeh krútiaceho momentu to má. Ak by sme predpokladali rovnaký maximálny výkon štandardného (40 ccm) a vytuněného (49 ccm) motora, potom by BigBore sada mala mať pozvoľnejší - vyrovnanejší priebeh krútiaceho momentu.

BigBore 2 už má samostatnú hlavu a v sade je okrem kompletného tesnenia aj inak (ako štandard) vyvážená kľukovka, ktorá je o niečo plnšia.

Od BigBore 1 je tu v rátane oddelenej hlavy ďalší podstatný detail a to jeden pomocný odľahčovací kanál, ktorý sa ale rovnako na celkovom výkone motora podieľa len minimálne. Jeho prínos vďaka veľmi malému aktívnemu prierezu (v porovnaní s hlavnými prepúšťákmi) je hlavne v chladení piestu a v mazaniu ložiska piestneho čapu s priemerom 12 mm. Konštrukčne je kanál riešený tak, že je vyfrézovaný v ploche valca oproti výfukovému kanálu. Na sade sa mi páči hlavne to, že hlava je jednodielna s rebrovaním po celom povrchu. Piesty majú v sebe jeden oválny otvor tesne pod druhým pístním krúžkom kadiaľ zmes prúdi do pomocného prepúšťáku a samozrejme prúdi tiež okolo ložiska pístneho čapu, ktoré maže.

BigBore 3 je sada opticky omnoho vydarenejšia ako predchádzajúce dva modely. Dvojdielna hlava môže mať striebornú (chrómovou), zlatú (žltú), červenú a modrú farbu eloxovaného povrchu.

Pomocné výfukové kanály môžu byť buď jeden alebo dva. Jednému zodpovedá piest s oválnym okienkom a s dvoma piest s trojuholníkovými okienkami, ktoré sú dve). Pomocné kanály sú opäť vyfrézované v ploche valca, ale toto riešenie má jedno negatívne riešenie a to, že sa o plochu pomocného kanála zmenšila oporná plocha pre piest, vďaka čomu má súprava s dvoma pomocnými v porovnaní so sadou s jedným pomocným kanálom menšiu životnosť (aspoň teoreticky ). To čo má nemalý vplyv na celkový výkon dvojtaktného motora je kľukový hriadeľ. Od BigBore 3 a vyššie je kľuka plná, vďaka čomu motor vytvorí pri pohybe piestu z dolnej do hornej časti väčší podtlak na nabratie novej zmesi a zároveň väčší pretlak pri pohybe piesta z hornej do dolnej časti pre vyškvarené zmesi do spaľovacieho priestoru. Škoda, že je táto kľuka podľa merania trochu nevyvážená, zjednodušene povedané je akoby na ľahší piest. Bohužiaľ zatiaľ osobné skúsenosti s prevádzkou takejto kľukovky nemám a tak tlmočím informácie z vonku.
BigBore 4 má rovnakú kľukovku ako predchádzajúci model a vždy dva pomocné výfukové kanály (samotný valec je rovnaký taký ako u BB3). Jediným rozdielom je počet dielov hlavy a to štyri kusy. Najzákladnejší je diel hlavy so závitom na sviečku ten sa ale líši od BigBore 3, a tak môže byť iný kompresný pomer.

BigBore 5 má opäť rovnakú kľukovku ako predchádzajúce modely BB3 a BB4. Prevedenie piestu je stále rovnaké, ale vo valci je navyše ďalší pomocný prepušťák, a tak sa ich počet rozrástol na tri a vďaka tomu sa zase zmenšila oporná plocha pre piest.

 
Prave Online
Máme online 1 hosťa 
Partneri